Pengembangan Modul Konseling Kelompok Dengan Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar Siswa

Main Article Content

Wida Safirah
Dewi Arum Widhiyanti Metra Putri
Kadek Suranata

Abstract

Abstract: This research is a research and development. The product developed is a Group Counseling Module with Self Management Strategy to Improve Student Discipline. The procedure in this development uses the 4D development model proposed by Thiagarajan, namely as follows: (1) Define Phase, (2) Design Phase, (3) Development Phase (Develop), (4) Disseminate Phase ). This study involved the subject of 5 experts in counseling guidance including 3 Counseling Guidance Lecturers FIP Undiksha and 2 Counseling Guidance Teachers at Senior High School 1 Sapeken. Based on expert calculations, CVR (Content Validity Index) was obtained. To test the acceptability of this group counseling module, the researcher involved 10 high school counseling teachers as subjects. Furthermore, to test the effectiveness of the group counseling module, the researcher involved 10 students as subjects. The guidebook which was developed from 22 instrument items used to assess content validity (CVI), stated that the group counseling module with self-management strategies to improve learning discipline had good validity for each item. Assessment of the validity of the content of the counseling module is critical to find out whether it is feasible to use. The value obtained regarding the module acceptance test is 3.63 and has a B (Good) score. Hypothesis testing shows that the Development of Group Counseling Modules With Self-Management Strategies To Improve Learning Discipline with a t-count of 2.578 with a significance level of 0.05 and an ES value of 0.83 which is included in the High ES category


Abstrak: Penelitian ini merupakan penelitian dan pengembangan (Research & Development). Produk yang dikembangkan adalah Modul Konseling Kelompok dengan Strategi Self Management untuk Meningkatkan Disiplin Siswa. Prosedur dalam pengembangan ini menggunakan model pengembangan 4D yang dikemukakan oleh Thiagarajan, yaitu “sebagai berikut: (1) Tahap Define, (2) Tahap Design, (3) Tahap Pengembangan (Develop), (4) Tahap Disseminate. Penelitian ini melibatkan subjek 5 orang ahli dalam bimbingan konseling yang terdiri dari 3 orang Dosen Bimbingan Konseling FIP Undiksha dan 2 orang Guru Bimbingan Konseling di SMA Negeri 1 Sapeken. Berdasarkan perhitungan ahli, diperoleh CVR (Content Validity Index). Untuk menguji keberterimaan modul konseling kelompok ini, peneliti melibatkan 10 guru BK SMA sebagai subjek. Selanjutnya untuk menguji keefektifan modul konseling kelompok, peneliti melibatkan 10 siswa sebagai subjek. Buku pedoman yang dikembangkan dari 22 item instrumen yang digunakan untuk menilai validitas isi (CVI), menyatakan bahwa modul konseling kelompok dengan strategi manajemen diri untuk meningkatkan disiplin belajar, memiliki validitas yang baik untuk setiap item. Penilaian validitas isi modul konseling sangat penting dilakukan untuk mengetahui apakah layak digunakan”. Dari nilai yang diperoleh mengenai uji keberterimaan  modul sebesar 90,75 dan memiliki nilai A (Sangat Baik). Pengujian hipotesis menunjukkan bahwa Pengembangan Modul Konseling Kelompok Dengan Strategi Self-Management Untuk Meningkatkan Disiplin Belajar dengan t-hitung sebesar 2,578 dengan taraf signifikansi 0,05 dan nilai ES sebesar 0,83 yang termasuk dalam kategori ES Tinggi.

Article Details

Section
Articles

References

Dantes Nyoman. 2021. Asesmen dan Evaluasi Pembelajaran. Singaraja:BK FIP Undiksha
Dantes, Nyoman. 2017. Desain Eksperimen dan Analisis Data. Depok:Rajawali Pers
Lawshe, C. H. 1975. A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563- 575.
Netizel, J & Busick, M. 2009. Overview of Self-Management. Chapel Hill, NC:
National Professional Development Center on Autism Spectrum Disorders.
Frank Porter Graham Child Development Institute, The University of North
Carolina
Slameto. 2010. Belajar dan faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT.
Rineka Cipta
Sugiyono. 2009. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, danR&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta
Thiagarajan., S. et al. 1974. Instructional Development For Training Teachers Of Exceptional Children : A Source Book. Minnesota : University Of Minnesota
Tulus, Tu’u. 2004. Peran disiplin pada perilaku dan prestasi belajar. Jakarta;
Grasindo