Implementasi Layanan Bimbingan Klasikal Berbasis Podcast Untuk Mempersiapkan Wawasan dan Perencanaan Karir Siswa SMA

Main Article Content

Suastini Ni Wayan
Putri Ni Luh Made Wia Dwiarya

Abstract

The implementation of guidance and counseling in school learning is very necessary, considering that students are in the adolescent stage. At this stage, a person experiences many physical and psychological transitions that should affect their behavior, including students' career insights and readiness.  The purpose of this study was to determine the effectiveness of podcast-based classical guidance services to prepare students' career insights and planning. This study used a class action research method with a total of 29 students. The research was conducted through 2 cycles which began with the stages of planning, action implementation, observation, and reflection in each cycle.  Data analysis was carried out qualitatively by describing the facts collected and presented in the form of descriptions. The result of this study was an increase in career insight and readiness in students after being given podcast-based classical guidance services. Based on the results of the implementation of classroom action research that has been carried out, it is hoped that in the future counseling teachers can become one of the alternative methods of implementing counseling at school.

Article Details

Section
Articles

References

Asmi, A. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Audio berbasis Podcast pada Materi Sejarah Lokal di Sumatera Selatan. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 3(1), 49–56. https://doi.org/10.17509/historia.v3i1.21017
Budiarti, E., & Aina, R. E. (2022). Pola Pelaksanaan Bimbingan Klasikal secara Cyber Menggunakan Media Podcast sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Berprestasi Mahasiswa UIN Antasari Banjarmasin Pasca Pandemi Covid-19. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 8(2), 29–39.
Efendi, K., Supriyanto, A., Suprihatin, B., Kurniawan, S. J., Ahmad, U., Yogyakarta, D., Negeri, S., & Gunungkidul, T. (2020). Youtube As Alternative Media Career Guidance. Jurnal Penelitian Bimbingan Dan Konseling, 7(1), 1–11. 10.5539/elt.v13n6p96
Harliantara. (2019). Website pada Industri Penyiaran Radio di Indonesia: Live Streaming dan Podcasting. JURNAL STUDI KOMUNIKASI, 3(1), 82–100. https://doi.org/10.15548/jt.v22i1.137
Khasanah, L. N., Hariastuti, R. T., & Darminto, E. (2022). Program Halo BK: Solusi Pelayanan Bimbingan dan Konseling Dimasa Pandemi Covid-19. Nusantara of Research : Jurnal Hasil-Hasil Penelitian Universitas Nusantara PGRI Kediri, 9(1), 82–91. https://doi.org/10.29407/nor.v9i1.16203
Larasati, I. N. (2022). Penggunaan Media PORI (Podcast Ruang Bicara) dalam Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Self Esteem Siswa. Universitas PGRI Adibuana Surabaya.
Pranowo, T. A., Sugiharto, D., & Sutoyo, A. (2013). Pengembangan Media Bimbingan Dan Konseling Melalui Komik Edukasi Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 100–105. https://osf.io/p56we/download
Ramadhany, I. D., Herman, M., & Humaidi, A. (2020). Peran Podcast Sebagai Media Penyiaran Modern Berbasis Audio (Studi Kualitatif Pengguna Memilih Podcast Sebagai Media Alternatif Hiburan). Journal of Chemical Information and Modeling, 2(1), 5–7.
Rohma, R. N. (2023). Perencanaan Karir Siswa SMA : Tinjauan Literatur yang Sistematis. 03(01), 50–60.
Sari, R. R., Yakub, E., & Asyari, A. (2015). Pengaruh Layanan Informasi tentang Wawasan Karir Terhadap Self Efficacy Karir Siswa Kelas X SMK Negeri 4 Pekanbaru. Jurnal Program Studi Bimbigan Dan Konseling Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 1–15.
Satri Widyanti, Yakub, E., & Khadijah, K. (2022). Pengaruh Bimbingan Klasikal Terhadap Sikap Siswa Dalam Perencanaan Karir Di SMA Negeri 1 Kepenuhan Hulu. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 1349–1358.
Septiana Ristya Hutami , Sri Hartini , Agungbudiprabowo, R. S. (2017). Strategi Layanan Bimbingan dan Konseling Menggunakan Media Podcast untuk Meningkatkan Motivasi Berprestasi Peserta Didik. Al-Irsyad, 105(2), 79. https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Setiaji, K. (2015). Pilihan Karir Mengajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 10(2), 196–211.
Shafa, S. (2022). Pengembangan Panduan Bimbingan Klasikal Dengan Media Podcast “APOCATO” Untuk Meningkatkan Autonomy. Universitas Sebelas Maret Surakarta.
Usmawati, E. (2019). Teori pilihan karir. In Kemdikbud.Go.Id (pp. 1–23).
Yuwono, S. D., & Aidah, R. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Karir “ Roe ” Berbasis Permainan Sebagai Upaya Peningkatan Wawasan Karir Siswa. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 80–87.