PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP PELAKU USAHA PENJAHIT PAKAIAN ATAS ITIKAD TIDAK BAIK KONSUMEN YANG MENIMBULKAN KERUGIAN BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NO. 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN

Main Article Content

Made Desyana Putri
Ratna Artha Windari
Si Ngurah Ardhya

Abstract

This research comprehensively examines the phrase bad faith in an effort to guarantee the right to legal protection for business actors as stipulated in Article 6 letter b of GCPL. This research aims to find out the legal consequences for consumers who are qualified to have bad faith in an effort to guarantee the right to legal protection for business actors as specified in Article 6 letter b of the GCPL Law. The type of research used in this research is descriptive normative legal research. The approaches used in this research are: statute approach and conceptual approach with three sources of legal materials, namely (1) primary legal materials; (2) secondary legal materials; (3) tertiary legal materials. The technique of collecting legal materials in this research is through library research, which is a type of research that uses written sources, such as books, scientific journals, articles, documents, and other sources of information available in libraries or digital sources, as the main data. Based on this research, it can be seen that the legal consequences for consumers who are qualified to have bad faith, namely (1) Lead to a lawsuit for compensation from the business actor; (2) Lead to absolute responsibility (Strict liability) for the losses suffered by the business actor; (3) Lead to criminal charges based on criminal provisions in the Criminal Code and/or Chapter 13 of the GCPL.

Article Details

How to Cite
Made Desyana Putri, Ratna Artha Windari, & Si Ngurah Ardhya. (2025). PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP PELAKU USAHA PENJAHIT PAKAIAN ATAS ITIKAD TIDAK BAIK KONSUMEN YANG MENIMBULKAN KERUGIAN BERDASARKAN UNDANG-UNDANG NO. 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN. Jurnal Locus Delicti, 6(1), 39-50. https://doi.org/10.23887/jld.v6i1.5954
Section
Articles

References

Afif, M. S., & Sugiyono, H. (2021). PERLINDUNGAN HUKUM BAGI PEMEGANG MEREK TERKENAL DI INDONESIA. Jurnal USM Law Review, 4(2), 565.
Azhari, A., & Nurbaiti, S. (2022). Asas Itikad Baik Sebagai Upaya Perlindungan Hukum terhadap Pelaku Usaha Dalam Pembiayaan Konsumen (Studi Putusan Mahkamah Agung Republik Indonesia Nomor 1041 K/Pdt.Sus-BPSK/2017). Jurnal Hukum Adigama, 2.
Bandem, I. W., Wisadnya, I. W., & Mordan, T. (2020). AKIBAT HUKUM PERBUATAN WANPRESTASI DALAM PERJANJIAN HUTANG-PIUTANG. Jurnal Raad Kertha.
Darnia, M. E., Rahman, A., Trihantara, A., Azhara, A. F., Sholeha, I., & Tika. (2024). Perlindungan Hukum Terhadap Pelaku Usaha Online Shop yang Mengalami Kerugian yang Disebabkan oleh Konsumen di Kota Pekanbaru. Journal Of Social Science Research, 4(1), 3687–3698.
Fazira, A., & Sahlia. (2023). Akibat Hukum Pemilik Tidak Mengambil Pesanan Jahitan di Desa Hamparan Perak Kecamatan Hamparan Perak Kabupaten
Deli Serdang Perspektif Fatwa DSN-MUI No: 112/DSN MUI/IX/2017 Tentang Akad Ijarah. UNES LAW REVIEW, 6(1). https://doi.org/10.31933/unesrev.v6i1
Hakim, A. L., & Rusadi, E. Y. (2022). Kritik Globalisasi: Fenomena Fast Fashion Sebagai Budaya Konsumerisme Pada Kalangan Pemuda Kota Surabaya. Al Ma’arief: Jurnal Pendidikan Sosial Dan Budaya, 4(2).
Juniarso, R., & Sudrajat, A. S. (2020). Hukum Administrasi Negara dan Kebijakan Pelayanan Publik. Nuansa Cendekia.
Putrawan, I. M. A., Budiartha, I. N. P., & Seputra, I. P. G. (2019). Perlindungan Hukum bagi Penjahit Rumahan yang Menerima Pesanan Jahitan dari Perusahaan Garment tanpa Perjanjian Kerja Tertulis. Jurnal Analogi Hukum, 2(1), 213–217. https://doi.org/10.22225/ah.1.2.1731.21 3-217
Saputra, M. I. (2022). PERAN PEMERINTAH DALAM PEMBERDAYAAN USAHA MIKRO, KECIL DAN MENENGAH (UMKM) INDUSTRI KONVEKSI DI KECAMATAN JOHAN PAHLAWAN KOTA MEULABOH. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry.
Setiawan, Y., Hadiatmodjo, B. D., & Ropii, I. (2017). Hukum Administrasi Pemerintahan: Teori dan Praktik. Rajagrafindo.
Sinaga, N. A., & Darwis, N. (2020). WANPRESTASI DAN AKIBATNYA DALAM PELAKSANAAN PERJANJIAN. Jurnal Mitra Manajemen, 2(7).
Sugesti, C. A., Ardhya, S. N., & Setianto, M. J. (2020). PERLINDUNGAN HUKUM TERHADAP PELAKU USAHA ONLINE SHOP YANG MENGALAMI KERUGIAN YANG DISEBABKAN OLEH KONSUMEN DI KOTA SINGARAJA. Jurnal Komunitas Yustisia Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Ilmu Hukum, 3(3).
Suhadi, E., & Fadilah, A. A. (2022). PENYELESAIAN GANTI RUGI AKIBAT WANPRESTASI PERJANJIAN JUAL BELI ONLINE DIKAITKAN DENGAN PASAL 19 UNDANG-UNDANG NOMOR 8 TAHUN 1999 TENTANG PERLINDUNGAN KONSUMEN. Jurnal Inovasi Penelitian, 2(7).
Sulastri, L. (2015). Manajemen Usaha Kecil Menengah. LGM - LaGood’s Publishing.